Když máme chuť udělat si něčím radost, nebo si koupit potřebné věci, tak jdeme obvykle do obchodu…

Jak ale na trhu prodávat něco, co nelze prodávat v obchodě? Během let prohibice v USA, které začaly v roce 1920 a měly za cíl snížit konzumaci alkoholu. Tuto otázku řešil i jeden barman z amerického města Chicago jménem Alphonse.

Alphonse byl jedním ze 7 synů italského imigranta z New Yorského Brooklynu. Jako barman kvůli zakázanému alkoholu přišel o práci, ale byl si vědom toho, že velký zájem o alkohol bude i přes tento zákaz. Co tedy udělat s poptávkou, která nemůže být uspokojena běžnou maloobchodní cestou?

Mladý barman se rozhodl pro vlastní výrobu i přes přikázanou prohibici. Jak ale dostat produkt k zákazníkům? Alphonse, zkráceně Al, se rozhodl oslovit své známé z baru, kteří ho často navštěvovali, zda by měli zájem o jeho produkty a kupovali si je přímo z destilerie. Díky zákazu prodeje nebyl alkohol zatížen spotřební daní, náklady na pronájem prodejny nebo mzdy zaměstnanců. Zkrátka napřímo dodával svým známým alkohol ze své palírny.

Ovšem tady nastává ta důležitá pointa, protože díky přímé cestě od výrobce začal Alphonse čelit velkému zájmu místních, neboť i přes zákaz státu byl v USA alkohol velmi oblíbený.

Zákazníci Ala se začali ptát po dalších produktech, ale velmi rychle se rozkřiklo to, že je alkohol dostupný, takže se začala kumulovat poptávka a často Alovi známí kupovali „lahve“ nejen pro sebe, ale i pro své známé.

Trh začal sám reagovat a díky nižší ceně byly jeho produkty daleko levnější a začal se tak rozjíždět velmi zajímavý obchod. Zákazníci začali doporučovat Alovy produkty mezi své zákazníky, protože díky většímu odběru získali lahve zdarma. Když si toto mladý „podnikatel“ uvědomil, začal odměňovat své „sdílné zákazníky“ procenty z prodeje.

Alphonse Capone, více známý jako Al Capone, jež je dodnes v USA považován za symbol organizovaného zločinu, vytvořil během následujících let spotřební a prodejní organizaci, která se velmi rychle rozrůstala i přes veškeré snahy vlády a policie. Kvůli prohibici se jednalo o nelegální činnost, ovšem obchodní model, který Al Capone použil, dnes hojně využívají banky, operátoři, nebo e-shopy. Model, kde se spokojení zákazníci zapojí do distribuce tím, že doporučí další zákazníky, je dnes znám jako referenční marketing, nebo jako jeho víceúrovňová varianta síťový marketing, kde jsou provize z doporučení vypláceny do více úrovní a vzniká tak samostatné podnikání pod hlavičkou korporace.

Legislativa nastavila model síťového marketingu jako formu franchizingového podnikání.

I přes své kriminální počátky se tento model dostal mezi respektované marketingové strategie. V současné době naprosto drtivá většina operátorů i bank využívá marketingovou praktiku „přiveďte zákazníka, dostanete výhodu/něco zdarma“. Postupně díky vzniku internetu přišel na svět affiliate marketing, který je dnes používán hlavně jako podpora prodeje digitálních produktů a e-shopů.

Jeho oblíbenost tkví především v přesně měřitelné výkonnosti a vyplácení odměny pouze v případě uskutečnění obchodu, nikoli jako je tomu u tradiční reklamy, kde to často funguje fixně bez ohledu na to, zda firma zákazníky získá či nezíská.

Společnosti využívající systém doporučení/affiliate/síťového marketingu vyplácejí buď jednorázovou odměnu v případě produktů, které nemají opakovaný nákup, nebo procentem z obratu nově přivedených zákazníků u obrátkového zboží.

Tento email jsem dostal od jedné nejmenované společnosti po zaplacení pobytu v zahraničí.

Doporučte známým a získejte až 150 dolarů

Doporučte naše služby známým a získejte až 150 dolarů. Za každou osobu, která si rezervuje pobyt a ubytuje se, získáte 15 dolarů (můžete doporučit maximálně 10 známých). Stačí se svými přáteli sdílet níže uvedený odkaz pro vytvoření rezervace.

infografika

Sdílejte tento jedinečný odkaz se svými přáteli

Kdy jste naposledy doporučili dobrou restauraci, film v kině nebo třeba „ověřeného“ instalatéra?

Každý z nás denně doporučuje a „prodává“ produkty/služby někoho jiného na základě svého doporučení, zmínění nebo reference. Jen z toho většina z nás nic nemá.

Jiří Šedek

banner_web_popup

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close