Podnikání a byznys

Role mentora v začínajících projektech

listen-1702648_960_720

Začínající startupové projekty rostou jako houby po dešti. Inkubátory jsou plné mladých a vysoce motivovaných lidí a inovativních nápadů je stále dostatek. Někdy ale nestačí jen nadšení. Je třeba se zamyslet nad celou řadou aspektů, které se týkají core businessu a samotné myšlenky PROČ se do něčeho pouštět.

Setkávám se s mnoha mladými startupisty a mohu říci, že je spojuje jeden společný prvek:

  • většina startupů vznikajících na zelené louce nemá příliš informací o tom, jak se dělá obchod, marketing, jak zaujmout potenciálního investora, jak zanalyzovat potřeby zákazníků, zmapovat trh a konkurenci atd.

To je ve startupové komunitě zcela normální a tak nějak v pořádku. Do projektů se pouštějí lidé s entusiasmem a specifickou odborností pro oblast, kterou mají rádi, která jim dává smysl a naplňuje je. Není tedy třeba, aby měli vynikající obchodní talent, hluboké znalosti marketingové komunikace či zkušenosti s finančním řízením projektů. Mohou se s důvěrou obrátit na zkušené mentory.

Největším úspěchem mentora je, když ho startup již nepotřebuje.

Mentoři jsou lidé, kteří za sebou mají dostatečně dlouhou dobu strávenou ve firmách nebo ve vlastním podnikání či přímo startupových projektech, kteří si již prošli všemi úskalími businessu a dobře vědí, na čem záleží a na co je třeba v jednotlivých fázích vývoje projektu zaměřit pozornost.

Ze své praxe business konzultanta a mentora mohu vyjmenovat hned několik hlavních oblastí, které řeší téměř každý startupový projekt:

  • business plán – mám produkt, vím, jak má vypadat, umím ho popsat a vyrobit, ale nevím, jak jej obchodně využít, zmonetizovat, nabízet, distribuovat, nemám kontakty na partnery atd.
  • marketingová strategie – mám produkt, ale nevím, jakými kanály a jakými prostředky budovat jeho povědomí, jak vysvětlovat jeho USPs, jak se obracet na cílové zákaznické segmenty a jak je vůbec definovat, neumím produkt správně nacenit
  • oslovení investorů – mám produkt, vím, kolik mě stojí provozní a udržovací náklady, ale potřebuji víc, chci růst a expandovat, ale nemám vlastní prostředky a nevím, jak a kde oslovit potenciálního investora, nejsem si jistý, jakou formu a obsah má oslovení investorů mít
  • firemní kultura – mám rád startupovou kulturu a nechtěl bych, aby se při mém růstu stal ze startupu procesně orientovaný „korporátní“ moloch, nevím, jak by měla vypadat budoucí organizační struktura a jak pracovat s firemní kulturou

Podobných témat je celá řada. Pokud si s nimi nevíte rady, bude pro vás nejlepší obrátit se na zkušeného mentora, ideálně více mentorů, kteří vás správně nasměrují a dodají vám určitou jistotu v obchodní strategii a všech souvisejících oblastech, které zatím nemáte zažité.

Každý startup by měl mít ale na paměti jednu zásadní věc, a to že se z jeho projektu postupem času stane firma se všemi businessovými zákonitostmi.

Zkuste to třeba s námi. Jsme GROWINGPEOPLE. Předáváme svoje know-how projektům, které chtějí uspět a jednou i změnit svět. Pokud si s námi chcete popovídat o tom, co trápí váš startup a s čím byste potřebovali pomoci, můžete navštívit naši akci Mentoring pro startupy, která se koná 22.11.2016 od 18:00 do 20:00 v Impact HUB Praha v bílé zasedačce. Vstup je zdarma, kapacita místa omezená. Stavte se třeba i na chvilku, určitě se najde někdo, kdo se vám bude věnovat. Bližší informace najdete ZDE.


Nevíte jak začít realizovat své sny nebo jak nastartovat správným směrem své podnikání? Právě této oblasti a problematice se věnuje nové v pořadí již 5. vydání magazínu Světa úspěšných, ve kterém najdete mnoho inspirativních a motivujících článků a rozhovorů s úspěšnými osobnostmi z české i slovenské scény. Magazín vám pomůže vystartovat směrem vpřed a udělat ten nejdůležitější první krok – ZAČÍT. Vše podstatné, co naleznete v tomto čísle magazínu se dočtete ZDE.

Tomáš Barčík

banner_web_popup

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close