Podnikání

Samuel Hornek: Jak vybudovat z nuly milionový projekt

Samuel Hornek
Patrik Šimon

Svět úspěšných vám přináší další rozhovor s mladým, zajímavým člověkem. Tentokrát je to Samuel Hornek, projektový manažer, který přivedl do projektů jen v loňském roce přes milion a čtvrt návštěvníků, a projekty vytvořily obrat přes deset milionů korun.

 

Same, děkuji, že jsi přijal pozvání a začneme hned zostra. Vím, že jsi vyzkoušel širokou škálu různých druhů byznysu. Můžeš nám říct, které to byly?

Ahoj Patriku, děkuju za pozvání. Podnikat jsem začal v 18 letech, hned po maturitě, to už jsem rok nebydlel doma, půjčil jsem si a otevřel bar. Netrvalo to dlouho a vydělával jsem slušné peníze, a kdyby bylo jediným mým cílem vydělávat peníze, asi bych ho měl dodnes.

Po baru jsem si otevřel restauraci, ale stále mě to táhlo k opravdovému byznysu. Tím nemyslím živnost, kdy si otevřete svůj krámek a prodáváte výrobky jako živnostník. Myslím škálovatelný byznys, který může růst jak do šířky, tak do výšky a dá se s ním jít i za hranice.

Nejdřív jsem to samozřejmě zkoušel přímo přes své koníčky, které byly vždy celkem slušně výdělečné. Věnoval jsem se chovu exotických plazů, papoušků či opiček. S tím jsem chtěl prorazit. Ale je to o kapitálu a investici v řádech sedmiciferných čísel se mi získat nepodařilo. Je to celkem riziková oblast vyžadující velmi mnoho znalostí a pro investora není snadné se v ní zorientovat. Proto jsem chov rozšiřoval postupně, ale pak přišla rodina a do toho prohlubující se recese, a tak jsem chov zvířat utlumil na minimum. Je to prostě jen koníček a na svůj projekt s Opičím ostrovem si ještě asi pár let počkám (smích).

To jsou zajímavé zkušenosti, co jsi dělal pak?

S rodinou potřebujete hlavně jistotu, takže jsem rok a půl sbíral zkušenosti v korporátu a u toho choval zvířata. Hrozně mě ale frustrovala ta pomalost a nepružnost toho systému. S podnikatelským myšlením vidíte všude prostor pro zlepšení a zefektivnění a ta půlroční schvalovací kolečka jsou děsivá. Takže mě to nevyhnutelně táhlo zpět k vlastnímu byznysu.

Tehdy mě osvítila múza a konečně mě napadlo použít internet k podnikání. Rozjel jsem komunitní eshop, kde každý mohl prodávat své zboží, tvořit a sdílet obsah a dělat co ho baví. Myšlenka skvělá, projet vypracovaný, takže jsem zainvestoval přes 300 000 Kč částečně půjčeného kapitálu a pustil se do projektu se společníkem, o kterém jsem si myslel, že je odborník.

A jak vaše snažení dopadlo?

Teď zpětně vidím ty chyby. To prostě nemohlo uspět (smích). Projekt byl ve ztrátě, za půl roku jsme všechno spálili a ze společníka se vyklubal skoro kriminálník, když nakupoval zboží na cizí IČO a prodával ho koncovým zákazníkům.

Konkrétně jsem byl v mínusu celou investici, přibližně 300 000 Kč, nevěděl, z čeho zaplatím nájem, uživím manželku a ročního syna. Stres a další zdravotní problémy ze sezení nonstop u PC se na mě taky podepsaly. Byla to jedna z největších lekcí v životě. Hodně tvrdá, ale účelná.

Jak to celé dopadlo?

Byly dvě možnosti, buď seženu další stovky tisíc a nastartuju eshop znovu a několik let budu dřít jak mezek bez viditelného výsledku, nebo projekt řízeně položím, vytěžím z toho maximum a rozjedu něco profitabilnějšího s rychlejší návratností investice.

Nakonec vyhrála druhá možnost, prodal jsem, co po eshopu zbylo, včetně zboží s naším logem – vše samozřejmě pod cenou. Prošel náročnou restrukturalizací, abych si zajistil nutné cash flow pro přežití a začal se poohlížet, kde bych mohl co nejrychleji vydělat peníze, abych měl alespoň z čeho zaplatit nájem a trochu se odpíchnout.

Co jsi v takové situaci dělal?

V takové chvíli je potřeba dodržet zásady restrukturalizace, jakou podstupují i velké firmy když jsou v červených číslech. Pokud se však ptáš na můj další byznys, tak jsem vyrostl opět nahoru na mikro službách. Tehdy jsem tomu samozřejmě říkal správa facebookových stránek, psaní článků, linkbuilding, správa webů a drobné marketingové zakázky, ale celé to patří do pytle mikro služeb, kde dnes může vyrůst každý opravdu rychle, když dělá práci dobře.

Netrvalo to dlouho a správou stránek různých firem a facebookovými miniprojekty jsem byl schopný vydělat si i desítky tisíc korun měsíčně. Posledních pár peněz co mi zbylo z ukončeného projektu, tuším, že to bylo 5 nebo 10 tisíc, jsem investoval do vlastního webu a začal se věnovat affiliate marketingu, tedy doporučování produktů někoho jiného za provizi.

Affiliate tu ještě před dvěma lety dělal málokdo a nárůst v tomto oboru byl značný a tak jsem navyšoval příjmy, publikoval občas své výsledky a o práci nebyla nouze. Ale kapitál šel samozřejmě stále na závazky a jako reinvestice do projektů.

Zní to jako pěkná zkouška, jak to celé pokračovalo?

Tehdy mi hodně pomohl David Kirš s jeho Email Academy, kterou teď znovu otevírá. Je to prima chlap. Jednak jsem ji propagoval, celou prošel a za druhé princip prodeje s pomocí emailu využívám v projektech, které mají prakticky pokaždé sedmiciferné výsledky.

Jakmile jsem začal zveřejňovat čísla, která dosahuji, už jsem nabídky nehledal, pouze odmítal.

Ale jako affiliate partner již teď moc nepůsobíš, kam rosteš dál, jakým směrem?

Provizní marketing je většinou jen čistý byznys. Jen u některých projektů máte možnost více zasáhnout. A já chtěl zasahovat, takže jsem díky kontaktům dělal nejdřív affiliate managera a pak jsem začal vést celé projekty.

Jaké jste měli výsledky?

Jsem asi nemocný, ale vždy jsme v týmu lovili nějaké to nej. Nejvirálnější kampaň, nejvíce přivedených lidí do projektu apod. Dohromady jsme do projektů přivedli 1 300 000 zákazníků a vygenerovali obrat přes 10 000 000 Kč.

To jsou parádní výsledky. Řekni našim čtenářům, jaký vidíš největší rozdíl mezi úspěšným a neúspěšným projektem?

To je hodně záludná otázka, těch faktorů je samozřejmě hodně. Ale když bych měl uvést ty hlavní, které trápí většinu lidí, tak je to nedostatečná vize, nefunkční tým, nedostatek informací a někdy také, hlavně v poslední době, takové to létání v oblacích. Lidi si často myslí, že budou milionáři hned, jak vytvoří produkt a stránky, ale za každým úspěchem je spousta dřiny a tvrdé práce. Zejména pak v testování a optimalizaci. Dnes na vás vlastně není nikdo zvědavý, musíte vždy ukázat něco víc než ostatní. Posunout svůj obor někam dál. Pak je úspěch zaručen.

Můžeš uvést nějaký konkrétní příklad?

Jasně, třeba nedávno jsme spustili web o zdraví a já už teď vím, jak bude vypadat za tři roky. Díky tomu můžu naplánovat, jaké kroky je třeba udělat, spočítat náklady a reálné zisky. Dál si pak doplnit vzdělání v dané oblasti, myslet ve velkém, ale nelítat v oblacích a nevzdávat to, když se nedaří podle plánu. Například, když si dám za cíl, že do roka bude web vydělávat 100 000 Kč, nemůžu čekat, že první měsíc vydělám 30 000 Kč. Většinou je nejtěžší vydělat první tisíce a ustálit to. Pak si můžete dovolit investovat více do reklamy a projekt, nemusí to být přímo web, poroste.

Co bys tedy doporučil lidem, kteří chtějí rozjet nějaký projekt?

Aby se soustředili hlavně na internet. Je to budoucnost a „online tržby“ budou dál růst. Podle toho, co říká David v tomhle videu, to bude 700 miliard korun za dalších 5 let. A to je pořádnej balík.

Mluvíš o Davidovi Kiršovi, na kterého jsou na internetu hodně rozporuplné názory, co si o něm myslíš Ty?

Tak jako TOP partner jeho kampaní se s ním znám osobně, takže nesoudím podle obalu, ale podle obsahu, a to doporučuji každému. David ukazuje, jak to funguje v onlinu vlastním způsobem. A každý kdo si potřebuje „přehodit“ výhybku v hlavě a zjistit, jak online marketing funguje, by se měl podívat na jeho video trénink zdarma.

Neříkám, že s Davidem ve všem souhlasím, ale o tom to není. Vidím jak sem díky jeho projektům a email marketingu vyrostl já, vidím, jak rostou jeho zákazníci i jeho firma. Zákazníky i lidi z firmy znám osobně. To jsou silné argumenty.

Email marketing je jeden z nejúčinnějších způsobů jak svůj projekt dostat na špici a David to v Email Academy jasně a fakticky ukazuje.

Nemyslíš si, že podobných online kurzů už tu bylo dost?

Myslím, konkurence roste a je třeba si vybírat. Já sám si dávám velký pozor, pod co se podepíšu, a co si koupím nebo podpořím, to jsem koukal, že děláš i Ty a tak to má být. Stejně jako si můžeme koupit nekvalitní zboží v obchodě, můžeme si koupit i nekvalitní kurz, tak to je a nikdy se to nezmění. Já jsem koukal na „vylepšenou“ Email academy, protože jsem měl ke staré nějaké výhrady a příjemně mě překvapila, je to opravdu hodně nabité, včetně prvních tří videí zadarmo.

Souhlasím, jméno má člověk jen jedno. Řekni Same, co chystáš do budoucna?

Jedním slovem – diverzifikace. Mám dobře fungující tým, byť to ještě není úplně firma. Pracujeme na magazínu o zdraví, který bude jedním z hlavních pilířů pravidelné cash flow a na aplikaci, která usnadní sběr emailů. Protože email marketing se bez pořádné databáze dělat nedá, tak ji pomůžeme lidem vytvořit. Usilovně se také připravujeme na webinář, který se uskuteční v závěru měsíce.

Máte to pěkně nabité! Chtěl bys nakonec něco říct našim čtenářům?

Nakonec můžu říct, že konec je teprve začátek. Tam kde ostatní končí, vy začínejte. Protože většina lidí to vzdá předposlední zatáčku před cílem a řeknou si, že už to stačí. Když se rozhodnete a tu akci dotáhnete, tak vyhrajete.

Hledejte řešení a zkoušejte nové věci. Vše nefunguje hned napoprvé. První počítač Apple byl taky jen „lepší psací stroj“.

V onlinu je teď velká síla a dostupné informace, které vás můžou nakopnout, jsou prakticky na každém kroku.

Jo, a pusťte si Email Academy

Videa jsou hutná.

Same, děkuji za rozhovor a přeji hodně osobních i pracovních úspěchů.

Děkuji za pozvání, ať vám i čtenářům všechno šlape podle představ.

Patrik Šimon

Show Buttons
Hide Buttons

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close