Inspirace Růst

Stop prokrastinaci – ČTVRTÝ NÁVYK aneb To nejdůležitější na první místo

678

Co zrovna teď děláš? Vnímáš to tak, že jsi na webu zaměřeném na osobní rozvoj, kde si jednou za čas počteš několik článků, na chvíli se namotivuješ a pak se stejně vrátíš zpátky do každodenní rutiny? Bývá to tak, že se ve tvém životě prakticky nic nezmění? Začal nový rok, nová předsevzetí a nové výzvy, tento pomyslný přelom na nás působí a automaticky evokuje určitou touhu začít znova, jinak a lépe. Co to tentokrát skutečně někam dotáhnout, přestat neustále odkládat a udělat změnu?

Pokud souhlasíš, jdeme na to!

Čeká nás čtvrtý návyk, návyk Stop prokrastinaci, který ti má pomoci určit si priority, věnovat čas opravdu důležitým věcem a přestat neustále něco odkládat. Je opravdu důležitý, ale stejně tak jsou důležité i tři předchozí. Proto, pokud skutečně toužíš po změně, přečti si je!

Návyk 1 – Změna myšlení
Návyk 2 – Vytvářejte situaci
Návyk 3 – Představte si svůj cíl

STOP PROKRASTINACI

Prokrastinace, chronická tendence odkládat plnění povinností a úkolů (zejména těch nepříjemných) na pozdější dobu. Může představovat rizikový fenomén pro duševní zdraví.

V praxi to znamená, že všechno důležité posuneš na jindy, až bude lepší doba, až to bude nutné, až vydělám víc peněz, až se mi bude chtít, … Zkrátka snažíme se odložit vše, co jde. Když se máme učit na zkoušku, pokročit v projektu, začít s běháním, nebo novou dietou. Jsme skuteční experti ve vymýšlení rafinovaných důvodů, proč zrovna nyní „nemůžeme“. Důvod je prostý. Chceme zůstat v pohodlné zóně komfortu a nedělat činnosti, ke kterým se musíme přemáhat a zapojovat jiné vzorce, než na které jsme byli doposud zvyklí.

686

Co naše sny, vize a touhy? Jsou natolik silné, že jsme schopni najít si na ně čas a se zájmem se jim věnovat? Naše pozornost se v lepším případě upíná na naléhavé činnosti. Na to, co si získá naši pozornost a co se musí udělat. Sny ale naléhavé nejsou a nikdy nebudou. To je jeden z důvodů, proč si je splní jen hrstka lidí a to ti, kteří si umí správně stanovit priority.

Jak na to, jak přestat odkládat a věnovat se důležitým činnostem?

Rozhodni se, buď disciplinovaný a vytrvej. Urči si ve svém životě priority. Takové, které jsou pro tebe skutečně důležité. Důležité z dlouhodobého hlediska (s tím ti pomůže třetí návyk), zapiš si je, každý den si je připomínej a až se naskytne situace, která si bude chtít vzít tvoji pozornost, tak ji s úsměvem, bez omlouvání se, odmítni. Každé rozptýlení můžeš vnímat jako výzvu, která ti brání v dosažení tvých priorit.

Naučit se dlouhodobě plánovat, být disciplinovaný a být si vědom toho, že není důležité, co dokážeš dnes, ale co dokážeš tento život. Je to běh na delší trať. Pro začátek si pamatuj a řiď se tím, že dlouhodobé plánování (např. týdenní) je mnohem přínosnější než to každodenní.

Na tento a dalších šest návyků připravuji aplikaci Livenge. Pokud chceš změnu, buď u toho a osvoj si se mnou klíčové návyky!

 

Adriana Řeháčková

Show Buttons
Hide Buttons

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close