Lifestyle

Žijeme v době (ne)vědění?

Jan Pilát
Napsal Jan Pilát

Získat informace nebylo nikdy tak jednoduché. Můžeme říci, že žijeme ve věku informací. O všem. Ať už chceme uvařit brambory nebo postavit po domácku vyrobený motor. Stačí nám pár kliknutí nebo zajít do knihovny, kterých snad nikdy nebylo více. Ať otevřeme jakoukoli službu připojenou k internetu, hned máme sto možností kam kliknout, sto náhledových obrázků. Podle čeho si potom vybíráme, čemu budeme věnovat pozornost?

Dnes trávíme sledováním vizuálních sdělení více času než kdy dříve. Roku 2015 v průměrné americké rodině běžela televize 274 minut denně a 205 minut jiné kanály jako YouTube či Netflix.

V roce 1938 uvedl Orson Welles epizodu The War of the Worlds z dramatické rádiové série The Mercury Theatre on the Air falešnou zpravodajskou informací o tom, že na Ameriku zaútočili mimozemšťané. Během několika hodin se sami od sebe občané začali evakuovat a vznikla obecná panika. O dva roky později na základě této události vydali rektoři Princetonské univerzity Cantril Gaudet a Herzog celou studii.

Můžeme se pak ptát, jaký efekt na náš každodenní život média mají. Studií na toto téma bylo mnoho s různými výsledky. Některé předpokládají, že lidstvo je vlastně bezbranné a přežvýká vše, co je mu naservírováno. Jiné zase říkají, že divák si vybírá a má aktivní roli, dokonce mluví i o zpětné vazbě.

Na čem se však shodují snad všechny je „mediální realita“. Ať už na nás mají sdělovací prostředky vliv či nikoli, všechny ukazují jiný obraz světa kolem nás.

Krásně patrné je to například na takzvaných proruských webech plných konspiračních teorií. Ale i naprosto objektivně míněné a s dobrým úmyslem vytvářené televizní noviny nakonec utvoří nějakou představu.

Je rozhodně na místě ptát se, jakým způsobem jsou informace podávány. Stejně naléhavě se musíme ptát, jakou váhu jim konzumenti přikládají.

Když si uvědomíme, jak moc si můžeme dovolit obrazovku ignorovat, je to jako zbavit se nepříjemné povinnosti.

Mnohokrát se totiž děje, že si diváci vybírají pořady podle svých názorů a představ o světě. Tím pádem, ač si myslí, že si rozšiřují obzory, se jen dále utvrzují ve starém přesvědčení. Není pak lepší dívat se spíše kolem sebe než do obrazovky a třeba skutečně vidět něco nového?

Jan Pilát

Show Buttons
Hide Buttons

banner_web_popup

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close